söndag 14 augusti 2011

Slutet

Kära läsare

Nu har min termin här på Tohoku University kommit till sitt slut, avslutningspresentation har hållits diplom har delats ut och i forskarlaget har vi haft hejdåfest.

Avslutningspresentationen går ut på att studenterna på programmet håller varsin presentation om den forskning de jobbat med under året. Det fanns dock några problem. Eftersom alla studenterna kom från (nästan) helt olika forskningsområden var det nästan omöjligt att hänga med på vad dom andra pratade om. Ärligt talat förstod jag inte ens vad tjejen från en av mina grannforskargrupper på kärnfysik pratade om. Det andra problemet var att presentationen fick bara vara tolv minuter lång. Det är väldigt svårt att  klämma in ett års arbete på tolv minuter. Men med lite prioritering och övning så går det, min presentation var exakt 11 minuter och 58 sekunder.

    
Här står jag och presenterar, Einsteinslipsen på dagen till ära!
Dagen efter avslutningspresentationen hade vi någon sorts avslutningsceremoni, då fick man diplom från vice presidenten på universitetet (vän av ordning får rätta om jag har fel). Sen vart det lite kalas med sushi och nudlar och andra japanska delikatesser.

Dagen efter avslutningsceremonin åkte jag och mitt forskarlag till ett onsen-hotell. Ett onsen-hotell är ett kombinerat hotell och onsen. Ett onsen är en samling geotermiskt uppvärmda bassänger där man kan bada. På hotellet sov vi allihop i ett så kallat tatamirum, en mycket trevligt upplevelse. Allt var betalat från professorns budget. Vi hade nämligen klätt ut festen till en "konferens", då jag höll en liten föreläsning om hur man använder mitt detektorsystem på bästa sätt.
  
Här bodde vi och sov, så där härligt japanskt!
Ett stycke pensionerad professor, ett stycke aktiv professor och ett stycke assisterande professor iklädd varsin yukatta 

Efter 1 timme av hårt slit med föreläsning, gick vi och åt och drack. Japansk buffé, mums!
Detta är dock inte slutet för bloggen, Jag är faktiskt kvar i Japan i nästan en vecka till. På den tiden ska jag fylla 23 och åka till Tokyo. Jag har i alla fall en sak till jag tänkt skriva om, sen får vi se.