torsdag 21 juli 2011

United states of Tokyo?

Kära läsare

Nu har jag kommit igång med arbetet i Tokyo igen, som vanligt är det långa dagar, med lite och nu när det är energikris även kall mat. Äsch, jag bara gnäller lite, det är väldigt roligt att jobba här, idag ska vi testa våra detektorer med ett radioaktiva preparat. Det ska bli spännande, min professor sa att om jag har sönder ett sådant måste man stänga ner anläggningen under en väldigt lång tid. Om man har sönder ett radioaktivt preparat så räknas det nämligen som en "radioactive accident" precis som i Fukushima. Vilket också medföljer att jag inte är välkommen tillbaka hit. Inte tappa!

Men idag tänkte jag berätta lite om Amerika, såhär nära har jag nämligen aldrig varit USA i hela mitt liv. Här precis intill vår forskningsanläggning finns det några hundra kvadratmeter amerikansk mark, marken ockuperades efter andra världskriget som radiospaningsanläggning, och blev senare blev radiospaningen tv-master för amerikansk television i Japan. Jag vet inte om detta är helt sant, men det var i alla fall vad min professor sa, med amerikansk accent ska tilläggas.

Man får inte gå in på området utan tillstånd, är jag förvånad?

Man kan sitta på amerikanska "Tullys coffee" här på RIKEN och titta ut mot USA, och ta sig en kaffe latte och drömma sig tillbaka till västvärlden...