fredag 17 juni 2011

Vykort från Sendai

Här i Sendai går veckorna fort. det har varit mycket arbete på labbet hela veckan och nästa vecka bär det av till ett forskningscentrum i Tokyo för mer arbete. Två veckor ska det bli, med långa arbetsdagar har jag hört. Under veckan som gått har inte så mycket hänt, förutom i söndags då hela forskarlaget var hemma hos vår professor på välkomstfest för en ny medlem i vårt forskarlag. Sushi, öl, vin, Shogi (Landskamp: Sverige (Lundkvist) vs. Kina (Wang) 1-0) och Nintendo wii var några saker som den trevliga eftermiddagen hemma hos familjen Suda (須田) erbjöd.

Nu tänkte jag bjuda på lite härliga bilder från min dagliga cykeltur till labbet på Mikamine, jag har varit lite dålig med att skicka vykort så jag tänkte att jag får väl ta några egna istället:

Här är en bild från en bro över floden Hirosegawa, som går genom Sendai. Det var dock mycket finare här innan dom smällde upp en t-banebro. Avstånd hemifrån: 1,5km Tid:10min

Man kallar Sendai för "City of the trees" Avstånd: 2km Tid: 15min

Här korsar jag Hirosegawa för tredje gången på min väg till labbet, det här är den enda platsen i Sendai där jag upplevt att det varit helt tyst. Sen kväll fredag. När den här bilden togs var det dock bilkö. Avstånd 3,5km Tid:25min

Kullarna ramar verkligen in staden. Där den röda pilen pekar hämtar man ut sin cykel som man parkerats olagligt i centrum. Jag har aldrig varit där själv men stället ligger under en bro så jag misstänker att det är ett troll som tar alla cyklar. Avstånd 3,75km Tid: 26min

Här är en grön vägg, fiiiint. avstånd 4km tid:27min
Sen måste jag tyvärr säga att resterande 6km till labbet är hemskt tråkiga, det är stor väg och 100 korsningar ungefär. Dessutom är sista 2km en enda lång uppförsbacke. Men sen är man framme, och då är det bara att kavla upp manschetterna och börja arbeta!